New Clear Media

Din guide til medier, markedsføring og søgemaskineoptimering

Vær strategisk – også på de sociale medier

Facebook og sociale medier (Kilde: Flickr.com)

Facebook og sociale medier (Kilde: Flickr.com)

Er du allerede på de sociale medier? Har du fået oprettet en Facebookside, som du opdaterer engang imellem, men ofte ved du ikke helt hvad du egentligt skal skrive om? Så fortvivl ikke, for så er du bare i samme båd som tusindvis af andre virksomhedsejere. Hvad vil du og din virksomhed signalere og bruge det sociale medie til. Find en strategi og sørg for, at alt hvad du poster/uploader/udbyder af konkurrencer mv. er i tråd med dit strategiske udgangspunkt. Her får du nogle tips og råd til de vigtigste områder, så du kan komme godt i gang med strategien.

Synlighed på de sociale medier
Det handler først og fremmest om at være tilstede. Du er nødt til at opdatere med en hvis frekvens for at sikre at dine brugere ikke glemmer dig. Samtidigt er du nødt til at gå i dialog, spørge, lytte, spørge igen osv. Det er en god ide at vælge en ansvarlig i virksomheden, så der ikke sidder flere og tror at de skal opdatere. Få skrevet nogle retningslinjer ned. Hvor vil vi gerne hen. Hvordan taler vi til kunderne? Hvordan sørger vi for at der er kvalitet i vores svar? Skal vi køre konkurrencer? Lige en note hertil: Hvis I overvejer at køre konkurrencer har Facebook nogle ret så skrappe krav til dette, så det går ikke at udlodde dagens præmie på væggen og blot trække lod om alle nye “Synes godt om”.

Målgruppe
Det er ikke uden kvaler, du opnår succes på de sociale medier. Kun 1 procent af kunderne vil følge- og elske dig på eksempelvis Facebook. 9 procent kan overtales via kampagner osv., men flertallet – 90 procent når man aldrig – men de kan indfanges, via opdateringer / likes / anbefalinger fra omgangskredsen.

Hvis du, som privatperson, har en ven, der er fan af et firma, og som anbefaler et produkt, er der meget større chance for at du besøger websites – helt op til 234 procent. Det er da tankevækkende.

Få fans når langt
4.196 fans giver adgang til 1.1 mio folk i netværk, da hver bruger i gennemsnit har ca. 150 venner. Det betyder i realiteten at når man har nået 4.196 fans, så er man i teorien i kontakt med stort set alle danskere på Facebook. Så brug din tid rigtigt – med andre ord, få friends of fans aktiveret!! Det giver adgang til mange brugere via word of mouth.

Og jo flere fans, jo mindre behøver du som virksomhed/administrator at engagere dig i debatten. Så styrer dine fans/brugere selv dialogen. Smart, ikk?

Vil du vide mere om sociale medier og hvordan man laver en stærk strategi? Læs her hvorfor virksomheder bør være tilstede på de sociale medier!

Share

Leave a Reply