New Clear Media

Din guide til medier, markedsføring og søgemaskineoptimering

SEO – Sådan får du en god URL struktur

Google søgning (Kilde: Flickr.com)

Google søgning (Kilde: Flickr.com)

En god URL struktur er en overset faktor indenfor søgemaskineoptimering. I bund og grund handler det om at have en pæn URL som beskriver sidens indhold, så både brugere og søgemaskiner kan se hvad siden handler om allerede før de går ind på siden. Det lyder ganske simpelt, men der er stadig lige nogle ting man skal have i baghovedet, når man optimerer sin URL struktur.

Èn URL og kun én!

Det er utrolig vigtigt, at dit indhold kun har én URL. Det giver umiddelbart rigtig god mening, at man ikke skal kunne finde det nøjagtig samme indhold på flere forskellige sider. Det betyder nemlig dublicate content, på dansk dublikeret indhold, og det bliver straffet hårdt i søgemaskinerne samtidigt med at det giver en dårlig brugeroplevelse. Sidst men ikke mindst kan det også betyde, at man går glip af vigtig link juice, da den kan blive fordelt ud på de forskellige URL’s.

Første sted at starte er simpelthen på din forside. Man er slet ikke opmærksomme på, at man rent faktisk kan tilgå forsiden på flere forskellige URL’s. Det kunne være:
• example.com/page
• www.example.com/page
• example.com/page/
• www.example.com/page/
• example.com/page/index.html
• www.example.com/page/index.html

Prøv det! Findes din forside kun i én version?

Løsningen er enten at bruge 301 redirects og fortælle søgemaskinerne, at der kun findes én forside, som de skal indeksere eller at bruge rel=canonical meta tagget, som du kan læse mere om her.

Flere gode råd til en god URL struktur.

Det handler om at være konsistent og stringent med sin URL struktur. Inkludér dine vigtigste søgeord i URL’en, i sidens titel og selvfølgelig i selve indholdet, og skab en solid rød tråd.
Mange bruger filnavne i URL’en, men det giver ingen værdi. Det kan eksempelvis være .html, .php, .asp eller noget andet, og selvom det ikke direkte skader så længe du holder dig til kendte standarder, så anbefales det ikke at bruge dem. Det er altid en god ide at holde din URL’s så korte som muligt. Det anbefales i den forbindelse at holde dem på maksimalt 5 ord, men hvis du kan holde dig tættere på 3 ord (og stadig bruge dit/dine vigtigste søgeord), så er det bedre.

Share