New Clear Media

Din guide til medier, markedsføring og søgemaskineoptimering

Mediebureauer og fremtidens medier

Mediestrategi (Billede: Flickr.com)

Mediestrategi (Billede: Flickr.com)

For nylig gjorde onlinegiganten Google noget helt radikalt, som aldrig er set før. De købte spalteplads i danske aviser for at sætte spot på, at reklamepladsen i de trykte medier ikke længere er den dominerende markedsplads, når der skal reklameres for firmaers produkter og ydelser.

I printannoncerne annoncerede de, at man kan købe online markedsføring hos dem. Netop fordi printannoncerne ikke virker længere, påstod de. Mange tolkede annoncerne som et tegn på, at de netop virker, når Google er nødt til at bruge penge på spalter i de trykte medier. Google selv har hverken bekræftet eller afkræftet deres sande mening med annoncerne, men de er kendt for deres mange hemmelighedsfulde eksperimenter. Det er en åben virksomhed som samtidigt har uigennemtrængelige skodder for forretningen, og de værner virkelig om dem selv.

De store dagblade bløder på annonceomsætningen

Men der var nok et gran af sandhed i gigantens udmelding. For netop aviserne har haft kæmpe problemer, fordi markedsføringen til stadighed rykker over i den digitale verden. De store dagblade som JP, Politiken, Børsen, Berlingske, Nordjyske Stiftstidende, Århus Stiftstidende osv., har mistet tusindvis af læsere de sidste mange år, og det gør ondt for det betyder også mistet annonceomsætning. De kæmper for at udvikle deres forretninger i en tid hvor bærbare computere, tablets og smartphones har overflødiggjort aviserne ved morgenbordet.

Tiden har simpelthen overhalet aviserne, og der er ingen vej tilbage. Derfor spekulerer aviserne også i, hvorledes man tjener penge på indhold på nettet. Ingen har rigtig knækket koden endnu, måske lige med undtagelse af JP/Politikens Hus A/S, som har fundet en retning med deres nichesites.

Googles mediestunt kan netop ses som en sidste annonce, der skal få kunderne med på den digitale vogn. Her er det vigtigt at bemærke, at firmaer i hvert fald er nødt til at kombinere de digitale og traditionelle løsninger indenfor markedsføring, hvis man vil være med på beatet. Aviserne er ikke døde endnu ligesom at TV, radio og andre traditionelle mediekanaler også stadig kan være rigtige. Udfordringen er at navigere i et særdeles uoverskueligt mediemarked, hvor de digitale kanaler bliver mere og mere dominerende.

De fleste virksomheder har behov for et mediebureau med fingeren på pulsen, som kan rådgive og sammensætte den perfekte mediestrategi i forhold til den enkelte virksomhed. Bureauet skal være tilpas brede til at kende alle muligheder indgående, men samtidigt så tilpas specialiserede, at de kan eksekvere stærke kampagner og skabe synergier på tværs af kanaler. Dem findes der ikke mange af.

Online markedsføring er en jungle i sig selv

Det er ikke kun Google, der tilbyder online markedsføring. Facebook, store webaviser og andre tjenester giver firmaer mulighed for at købe digital plads på deres sider, så man kan promovere ydelser og varer. Kigger vi isoleret på det digitale medielandskab er mulighederne uendelige, så det er altafgørende at virksomhederne finder de bedste samarbejdspartnere og får skudt en digital strategi i gang. For hvert øjeblik de ikke får gjort dette, taber de terræn til konkurrenter.

Og vi taler ikke nødvendigvis store etablerede konkurrenter. Teknologien har gjort det nemmere end nogensinde at komme bredt ud, og de dygtigste vinder kampen. Se eksempelvis på de store dagblade som er håbløst bagud og langt fra har knækket koden. De ved med al sandsynlighed ikke engang hvad SEO er. De har simpelthen ikke formået at udnytte Internettes største styrke – nemlig at der ikke længere findes de gamle klassiske barrierer. Banen er åben, og dem som tør må spille over det hele.

Tænk eksempelvis på Google som fuldstændig erobrede et marked, som var domineret af spillere som Microsoft og Yahoo med enorme finansielle kræfter. De havde dog ikke en chance mod 2 studerende i en kælder med en god ide. Google har i øvrigt selv udtalt, at deres største konkurrent er 2 studerende med en endnu bedre ide.

Share

Leave a Reply